مجموع مقالات و تحقیق های دانشجویی پنج اندیش

از کجا آمده ام آمدنم بهر چه بود ؟
 
نمونه سولات درس اقتصاد و فرهنگ - استاد ارجمند سرکار خانم عباداتی
ساعت ۱٢:٥٦ ‎ب.ظ روز ۸ آذر ۱۳٩٢ : توسط : گروه پنج اندیش

 

1- دو مورد از رابطه متقابل اقتصاد و رسانه را توضیح دهید ؟(صفحه 13)

 - انتشار اخبار و اطلاعات اقتصادی و بخش برنامه های علمی -آموزش اقتصادی از طریق رسانه ها

- بکار بردن تئوری اقتصادی برای تحلیل بنگاه های رسانه ایی، تولیدات و بازارهای آنها، مصرف کنندگان محصولات رسانه ایی ، منابع و راه های تامین مالی بنگاه ها و پروژه های رسانه ای ، و ...جهت مدیریت کاراتر و استفاده بهینه از منابع برای حداکثر سازی سود بنگاهها و مطلوبیت مصرف کنندگان

- تاثیر فرهنگی در رسانه ها و رفتارها و ارزشهای اقتصادی مردم و بازیگران در بازار ها

2- سه مورد از تاثیرات فرهنگ رسانه ها بر ارزش ها و رفتار های اقتصادی را توضیح دهید ؟ (صفحه 16 - 17-18)

 - ارزش های حاکم بر جامعه  را تغییر می دهند رسانه ها از زاویه نگاه خود به اطلاع رسانی و خبر رسانی می پردازندو اخبار و اطلاعات را منتشر می کنند و در خلال اطلاع رسانی ها و آموزش هاو برنامه های سرگمی خود تفکر خاص خود را نیز گسترش می دهند

- رسانه ها می توانند از طریق برنامه های فرهنگی خود بر انگیزه های کسب و کار و فعالیت های اقتصادی تاثیر بگذارند این تاثیر می تواند دراز مدت و ماندار باشد. رسانه ها همچنین می توانند بر ترجیحات افراد تاثیر بگذارند

- رسانه ها در شکل گیری و گسترش رفتار گله ای در بازار های مالی و ایجاد حباب های اقتصادی نقش داشته باشند همچنین اطلاعات و تحلیل هایی که نویسنده گان و نشریات اقتصادی و تجاری به مخاطبان خود ارائه می کنند ، بازار را جهت دهی میکند

3- تخصیص منابع در چه مواردی به کار میرود نام ببرید ؟ (ص 23)

 - چه کالایی باید تولید شود
- چگونه باید تولید شود
-چه کسانی کالاها و خدمات را مصرف خواهند کرد

4- چهار مورد از ویژگی های محصولات رسانه ایی را توضیح دهید ؟(ص 26-27 -28)

- هزینه تولید کالاهای اطلاعاتی،شامل هزینه های ثابت بسیار بالا و هزینه های متغیر بسیار پایین است. هزینه های متغیر تولید محتوا(صرف نظر از توزیع) در بسیاری موارد (نزدیک به) صفر است که کالا را غیر رقابتی می کند.برنابر این بنگاه های رسانه ایی با صرفه های بالای ناشی از مقیاس مواجه اند و افزایش تولید، باتحمیل هزینه های بسیار اندیک ، بسیار به صرفه اس در نتیجه بنگاه ها در صورتی به صرفه خواهند بود که از قدرت انحصاری برخوردار باشند

- کنترل دسترسی به کالاهای اطلاعاتی مشکل است.به بیان اقتصادی کالاهای اطلاعاتی نمی توانند  مستثنی باشندبرنابر این سواری مجانی پدیده ی رایجی در بازار مصرف تولیدات رسانه ایی است چون افرادر زیادی بدون پرداخت هیچ هزینه ایی می توانند از آن کالا ستفاده کنند

- کالاهای اطلاعاتی با مصرف، تمام نمی شوند.یک محصول رسانه ایی میتواند بارها و بارها مورداستفاده قرار بگیرد، بدون اینکه در کیفیت آن تغییر چندانی صورت بگیرد

- مصرف اطلاعات می تواند عوارض جانبی منفی یا مثبت ایجاد کند. ترویج خشونت توسط سایت ها ، فیلم ها یا برنامه های تلویزیونی نمونه هایی از عوارض جانبی منفی ناشی از اطلاعات است.   

5- یک بنگاه رسانه ایی برای فعالیت و کسب درآمد بطور همزمان در چند بازار فعالیت میکنند. نام ببرید؟(ص29)

 - بازار تولید رسانه ایی

- بازار تبلیغات 

6- دو محصول  تولیدات رسانه ها را نام ببرید ؟(ص 29)

 - محتوا

- توجه مخاطبان

7-  سه مورد از بزرگترین بنگاه اقتصادی را نام ببرید ؟(ص 36)

 - آ.او.ال تایم وارنر(AOL time Warner)

- برتلزمن (Bertelsmann )

- وایاکام (viacom) 

8- اقتصاد سیاسی ارتباطات از نظر مسکو را توضیح دهید؟ (ص83)

 مسکو  چهار ویزگی اصلی اقتصادی سیاسی انتقادی را بهه شرح ذیل تبین می کند

1- تغییرات اجتماعی و تاریخی: اقتصاد سیاسی دنباله سنت نظریه پردازان کلاسیک است و پویایی های سرمایه داری را مشخص می کند: ماهیت دوره ایی ،رشد سرمایه انحصاری ، دستگاه های دولتی و ...
2- کلیت اجتماعی : اقتصاد سیاسی رویکردی کلی نگر است:به بیان دقیق تر ،روابط کالاها ، نهاد ها ، رابطه اجتماعی و سلطه را بررسی می کند و جبر حاکم بر این عناصر را تحلیل می کند، گرچه بعضی از عناصر بیشتر از عناصر دیگر مورد تاکید قرار می گیرند
3- فلسفه اخلاقی : اقتصاد سیاسی انتقادی، از تاکید نظریه پردازان کلاسیک، بر فلسفه اخلاقی پیروی می کنند که نه تنها نظام اقتصادی را تحلیل می کند؛ بلکه درباره مشکلات سیاستی و مسائل اخلاقی ناشی از آن بحث می کند.
4- کنش : سرانجام، اقتصادانان سیاسی می کشند تا بین تحقیق و سیاست تمایز قائل شوند و تحقیقات خود را به سوی تغییر و کنش اجتماعی واقعی هدایت کنن؛ به قول مارکس (فلسفه به دنبال فهم نظام هستند در حالی که هدف ، تغییر دادن آن است) 

9- مسکو سه مفهوم را برای کاربرد اقتصادی سیاسی در زمینه ارتباطات پیشنهاد می کند ، نام برده و یکی را به دلخواه توضیح دهید؟(ص93)

 - کالا ساز
- فضا سازی
- ساختار سازی 
توضیح :فضا سازی فرایند قلبه بر محدودیت های فضایی و زمان در زندگی اجتماعی است

10- یک مورد از گرایشهای مختلف در بازار اقتصاد و فرهنگ را توضیح دهید ؟(ص106)

 متنوع سازی : با گسترش شرکت های رسانه ایی، خطوط کسب و کار جدیدی در فرایند متنوع سازی شکل گرفته است در حالی که اکثر صنایع رسانه ایی در ایالات متحده با تعداد نسبتا زیادی از شرکت های مختلف شروع به کار کردند، امروزه این صنایع ، تحت سلطه شرکت های بزرگ رسانه ایی و سرگرمی ماننده تایم وارنر قرار دارند که در گستره وسیعی از فعالیت های متنوع مشغول به کار است.به عنوان مثال تایم وارنر شامل بخش هایی همچون : انتشارات ، فیلم ، تولید و توزیع برنامه های لویزیونی ،ویدئو  خانوادگی ، موسیقی ، شبکه های تلویزیونی کابلی و سیستم های کابلی ، خدمات کامپیوتری و ورزش های حرفه ایی است

11- یکی از ابر رسانه های بزرگ را نام برده و توضیح دهید ؟(ص110)

 وایاکان : دومین شرکت بزرگ رسانه ایی آمریکا است که مالک شبکه های تلویزیونی زیادی از جمله شبکه سراسریc.b.s است . از دارایی های تاثیرگزار و بزرگ دیگر این شرکت  رسنه ای ، می توان به شبکه تلویزینی  اشاره کرد m.t. - وایکان درعرصه صنعت سرگم سازی پس از کمپانی دیزنی مقام دوم را در سراسر جهان دارد 

12- فرایند جهانی سازی اقتصاد به چند مرحله تقسیم می شود نام ببرید؟(ص 122)

 - چهار مرحله

1- اولین مرحله پنج دهه قبل از جنگ جهانی اول است که امپراتوری های انگلستان و فرانسه بر جهان سیطره داشتند
2- مرحله دومجهانی سازی، بین جنگ جهانی اول و دوم بود که در آن تجارت جهانی به دلیل رشد موانع تجاری ، ناسیونالیسم ، در گیری های بین المللی ، کاهش یافت
3- مرحله سوم دوره پس از جنگ جهانی دوم بود که در آن انگلستان و دیگر امپراتوریها ورشکست و تجزیه شدند
4- مرحله چهارم پس از دهه 1980 است که فرایند جهانی سازی را تغییر داد

13- عوامل موثر بر محتوای رسانه ها را نام ببرید؟(ص142)

 - فناوری
- مخاطبان
-حامیان مالی و تبلیغ کنندگان
- مالکان
- مدیران
- سردبیران و دولت

 

 

 

با تشکر از رهنمود های استاد گرانقدر سرکار خانم عباداتی