مجموع مقالات و تحقیق های دانشجویی پنج اندیش

از کجا آمده ام آمدنم بهر چه بود ؟
 
ارائه کنفرانس (فیسبوک) - استاد ارجمند جناب آقای کبیری
ساعت ٩:٢۱ ‎ب.ظ روز ۱۳ اردیبهشت ۱۳٩۱ : توسط : گروه پنج اندیش

 

فیس بوک

 

این تحقیق به مطالعه و تاثیر شبکه اجتماعی (فیس بوک) بر فرهنگ و هویت ایران می­پردازد و این­که چگونه فیس بوک باعث حس هویتی مشترک در میان ایرانی ها می­شود.  

نظریه مورد استفاده، نظریه جهانی ـ محلی شدن رابرتسون است که با گسترش فضای مجازی و شکل­گیری شبکه­های اجتماعی بیش از پیش رواج پیدا کرده است. هدف از قرار دادن هویت ایرانی در پیوند با جهانی شدن این است که نشان داده شود هویت ایرانی در عصر جهانی شدن، هویتی جهانی است و بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است. به عبارتی، برای ایرانی ها، جهانی شدن و گسترش شبکه­های مجازی، همراه با محلی شدن هویت بوده است.

فیس بوک (Facebook) یک سایت اجتماعی است که توسط سازنده جوان خود مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg) در چهارم فوریه سال 2004 راه اندازی شد.این سایت هم اکنون از نظر تعداد کاربر عضو و نیز از نظر کارشناسان، در زمینه سایت های اجتماعی، برتر از مای اسپیس و امثال آن و در حقیقت در زمینه کاری خود، سایت شماره 1 جهان محسوب می شود.

"مارک زاکربرگ" سایت فیس بوک را از اتاق خود در دانشگاه هاروارد آمریکا طراحی کرد و در تاریخ 4 فوریه 2004 آن را به عنوان یک وب سایت اجتماعی مخصوص دانشجویان هاروارد راه اندازی کرد. اما سایت او فراتر از محدوده یک دانشگاه و دانشجویان آن، خیلی سریع مورد توجه قرار گرفت و چنان محبوب شد که تا آخر هفته دوم راه اندازی آن، بیش از نیمی از دانشجویان هاروارد درآن نام نویسی کرده بودند و از آن به عنوان راهی برای ارتباط با یکدیگر استفاده می کردند و در کوتاه مدت، میلیونها نفر در همان چند ماه نخست، به عضویت آن در آمدند و یک شبکه اجتماعی بسیار گسترده، وسیع و با نفوذ و تأثیر گذار را بنیان نهادند.

پس از موفقیت چشمگیر فیس بوک، زاکربرگ تصمیم گرفت کارش را گسترش دهد. بنابراین او در این راه از هم اتاقی خود "داستین موسکوویتز" (Dustin Moskovitz)هم کمک گرفت. آن دو ابتدا سایت را برای دانشگاه های استانفورد(Stanford)، کلمبیا (Columbia)و ییل (Yale) راه اندازی کردند و سپس چندین دانشگاه دیگر در ایالت بوستون آمریکا را نیز به این سایت مجهز کردند. تا آغاز تابستان همان سال، فیس بوک توسط هزاران نفر در بیش از 45 دانشگاه آمریکا استفاده می شد. در همان موقع زاکربرگ به همراه چند نفر از دوستان خود که او را در اداره سایت کمک می کردند، به پالو آلتو کالیفرنیا رفت و در آنجا خانه ای کوچک اداره کرد. این خانه اولین محل کار رسمی آن هابود. رفتن زاکربرگ به کالیفرنیا، مقدمه آشنایی او با اولین سرمایه گذارفیس بوک یعنی پیتر تیل (Peter Thiel) بود.

هم اکنون فیس بوک تشکیلات اداری مجهزی، شامل 7 ساختمان در پالوآلتو و صدها نفر کارمند دارد و زاکربرگ آن را یک اردوگاه شهری می نامد. طبق آماری که دوازدهم آگوست 2008 توسط موسسه "کام اسکور" منتشر شده است، هم اکنون سایت فیس بوک پر مخاطب ترین وب سایت اجتماعی جهان است و حدوداً 132 میلیون نفر کاربر دارد که 63 درصد آنها خارج از آمریکای شمالی قرار دارند.

در مورد فیس بوک خیلی چیزها می توان گفت، اما قطعاً هیچکدام نمی توانند مانند عضویت در آن و تجربه عینی آن، بیانگر حس و حال و دنیای این پایگاه اجتماعی مجازی و مزایای آن باشد. بنابراین در ادامه این نوشتار، به توضیح مراحل عضویت می پردازیم تا در صورت تمایل به عضو شدن در این سایت، خود شخصاً بتوانید آن را تجزیه نمایید و در صورت تمایل، از اعضای آن به شمار روید. ضمن اینکه در ادامه متوجه خواهید شد که روش عضویت در این سایت تا چه اندازه ساده است.

نحوه عضویت در فیس بوک:

مرحله اول: ابتدا به سایت فیس بوک با نشانیFacebook.com بروید و اطلاعات اولیه خود را در فرم عضویت وارد کنید.

مرحله دوم: در مرحله دوم، کادری بر روی صفحه ظاهر می شود که مربوط به کاراکترهای کپچا می باشد. کافیست آنها را در مکان مشخص شده تایپ کنید (برای اینکه سایت مطمئن شود که شما یک کاربر واقعی هستید نه یک روبات نرم افزاری).

مرحله سوم: در مرحله سوم و پس از تایید اطلاعات شما، نوشته ای بر روی صفحه ظاهر می شود به این مضمون که یک ای میل به آدرس ای میل شما فرستاده شده است. شما با باز کردن آن ای میل، و کلیک بر روی لینک داده شده، در آن به عضویت فیس بوک در خواهید آمد. امید است از اینحا به بعد خود شخصاً فیس بوک و خدمات و سرویس های آن را مورد تجربه و دقت نظر قرار دهید.

 

 

دلایل اقبال ایرانیان به فیس‌بوک

در واقع فیس‌بوک زمینه‌ها و بسترهای جذب همه اطلاعات (باورهای دینی، سیاسی و حتی زندگی شخصی) را در خود دارد و این پتانسیلی است که اگر کاربر نسبت به آن حساسیت نداشته باشد، می‌تواند همراه با اثرات زیان‌باری باشد.

قانون : فیس‌بوک شبکه اجتماعی با سابقه‌ای کوتاه اما تاثیرگذاری بسیار و البته پیامدهایی است که چندان شناخته‌شده نیستند، دامنه این پیامدها، می‌تواند مثبت و منفی؛ سازنده و مخرب را باهم و درکنار هم شامل شود. فیس‌بوک از زمان باز شدن پایش به ایران به عنوان یک شبکه اجتماعی اینترنتی، بسیار سریع‌تر از شبکه‌های پیش از خود رواج یافت و محبوبیت دور از انتظاری را کسب کرد. اگرچه رشد تصاعدی کاربران فیس‌بوک، اتفاقی بوده که در سراسر دنیا مؤسسان این شبکه تجربه کرده‌اند؛ اما دلیل استقبال بی‌سابقه از فیس‌بوک در کشورمان، بی‌شک می‌تواند دلایل و الگویی جدا از تجربه سایر کشورها داشته باشد، که پرداختن به آن می‌تواند در تببین سیاست‌هایی که در ارتباط با شبکه‌ای اجتماعی اتخاذ می‌شود و ارائه راهکارهایی برای مصونیت از تهدید‌های احتمالی مفید باشد.

برخلاف رسانه‌های سنتی افراد سنتی توانایی‌های حداقلی برای استفاده از محیط تعاملی فیس‌بوک را چندان دارا نیستند. استفاده از فیس‌بوک نیاز به نوع جدیدی از سواد رسانه‌ای دارد که مستلزم آشنایی اولیه با اینترنت و امکان‌هایی است که در اختیار کاربران قرار می‌دهد؛ بنابراین بی‌راه نیست اگر بگوییم اکثریت غالب کاربران فیس‌بوک در کشور، جوانان می‌باشند.

گریز از واقعیت، پناه گرفتن در دنیای مجازی

جدا از جنبه‌های سرگرمی این شبکه اجتماعی؛ فیس‌بوک به فضای امنی برای جوان ایرانی تبدیل شده است که تا حد زیادی واکنشی به ناامنی در عرصه اجتماعی است؛ به عبارتی حوزه‌ای که نمونه واقعی آن استاندارد‌ها و آزادی عمل‌ و رفتار حداقلی را در اختیار جوانان قرار نمی‌دهد و یا با کنترل و نظارت بیش ‌از اندازه این کار را می‌کند؛ می‌تواند از دید کاربر فضایی محسوب شود که آنچه را در واقعیت از آن محروم شده در فضایی مجازی محقق کند. در فیس‌بوک فرد می‌تواند هویتی متفاوت از خود ارائه دهد و از جبر هویت واقعی خود رهایی یابد و یا حداقل حس رهایی از این جبر را تجربه کند. فرد می‌تواند چهره، اندام و موقعیت اجتماعی خویش را دوباره بسازد و دوستان خود را از نوع انتخاب کند؛ و با این گزینش چهره‌ای از خود را که بنا به برخی معذوریات و محدودیت‌های فرهنگی، اجتماعی و یا خانوادگی نمی‌تواند در عالم واقع از خود ارائه دهد، در این محیط به نمایش بگذارد. این بازتعریف و آزادی عمل یکی از اصلی‌ترین دلایل گرایش جوانان به فیس‌بوک در میان جوانان ایرانی است.

از طرفی گمنامی و یا حضور کنترل‌شده در فضایی که کاربر می‌تواند محدوده دسترسی سایرین را در آن تعریف کند، این امکان و جسارت را به کاربر ایرانی می‌دهد تا بدون ترس از عواقب فردی و اجتماعی، باور، کردار و آرمان‌های مختلف را به نقد بکشد. به ویژه اگر این کردار و باور از آن نسل پیش از او باشد. در واقع یکی از دلایل اصلی گرایش جوانان به فیس‌بوک شکاف نسلی میان آنان و نسل‌های پیش از آنهاست. جوانان ایرانی، این شبکه اجتماعی را ابزاری می‌بینند که با استفاده از آن بخشی از سازوکارهای کنترل ارتباطات شخصی را که در اختیار مراجع مقتدر و حاکم سنتی چون خانواده، مدرسه، دانشگاه و تصمیم‌گیرنده‌های دولتی است دور می‌زنند.

واکنش به مراجع سنتی اقتدار

یکی از پایگاه‌های اصلی اجتماعی نسل قبل، نهاد خانواده و باور به تقدس آن است. بر همین اساس هویت سنتی خانواده با استقبال فعلی اعضای آن از فیس‌بوک در معرض تهدید قرار گرفته است. معمولاً جوانانی که از اینترنت استفاده می‏کنند وقت کمتری را با افراد خانواده می‏گذرانند و در نتیجه تعلقات و ارتباطات عاطفی آنها با اعضای خانواده و به ویژه با والدین کمتر می‏شود.

از طرفی مفهوم جهانی‌شدن در عرصه فضای مجازی، به ویژه در ارتباط با شبکه‌های اجتماعی اگر آموزش، نظارت و سیاست‌گذاری مدونی وجود نداشته باشد، می‌تواند هم‌معنا با تضعیف هویت‌های قومی، فرهنگی و خرده‌فرهنگ‌هایی باشد که با آمادگی لازم پا به این فضا نگذاشته‌اند. بدیهی است که وقتی ساختار اولیه و تعریف حد و حدود دسترسی‌ها و امکانات چنین شبکه‌ای متاثر از پیشرفت‌های تکنولوژیک و ساختار فرهنگی کشورهای توسعه‏یافته غربی باشد، کاربر ایرانی برای وفق دادن خود با آن و یا حفظ داشته‌های فرهنگی‌اش در مواجهه با آن نیاز به زمان و البته سیاست و درایت ویژه‌ای خواهد بود.

حضور بی‌شمار دختران ایرانی در این محیط مجازی نشان از آن دارد که یکی دیگر از پیش‌فرض‌های سنتی اجتماعی نسل پیشین، یعنی حضور مقتدرانه مردان در عرصه‌های اجتماعی دستخوش تغییر شده است. در دسترسی جوانان به فیس‌بوک، شکاف جنسیتی، بسیار کم‌تر از میزان شکاف جنسیتی در دسترسی به سایر کانال‌های ارتباطی است و برای زنان یکی از کارکردهای آن ایجاد تعادل در میزان حضور آن‌ها در شبکه‌ای از ارتباطات انسانی در مقایسه با حضور مردان است.

دست‌و‌دل‌بازی در دادن اطلاعات

ویژگی گمنامی و هویت حفاظت‌شده در فیس‌بوک سبب شده است، جوانان ایرانی بدون ترس از عواقب اجتماعی، مسائل مهم عقیدتی، عاطفی، شخصی و حتی پزشکی خود را با دیگران در میان بگذارند و یا به راحتی به برخی سوالات کاملاً شخصی جواب دهند، مثلا در مورد روابط جنسی، در فیس بوک خیلی راحت تر از فضای واقعی پاسخ می دهند. مجموعه‌ای از اطلاعاتی که افراد از خودشان منتشر می‌کنند، فیس‌بوک را به یک پلیس اینترنتی عمل شبیه کرده که می‌تواند در مواقعی که کاربر تصوری از آن ندارد از این اطلاعات استفاده کند. در واقع فیس‌بوک زمینه‌ها و بسترهای جذب همه اطلاعات (باورهای دینی، سیاسی و حتی زندگی شخصی) را در خود دارد و این پتانسیلی است که اگر کاربر نسبت به آن حساسیت نداشته باشد، می‌تواند همراه با اثرات زیان‌باری باشد.

یکی از ویژگی‌های محیط‌های مجازی و اینترنتی این است که با گذشت زمان با کیفیت بهتر و قیمت ارزان‌تری در اختیار کاربر قرار گرفته و به همین دلیل افراد خارج از شبکه را بیشتر جذب خود می‌سازند. قطعا شبکه‌های اجتماعی اینترنتی در کشورمان در آینده طیف بیشتری از جوانان و حتی میانسالان خارج از شبکه را جذب خود خواهند کرد. با این وجود به نظر می‌رسد در مورد مزایا و معایب شبکه‌هایی از این دست در کشورمان، تحقیقات جدی صورت نپذیرفته است. داشتن نگاه سلبی و سیاست‌گذاری‌های بدون پشتوانه تحقیقاتی نیز فقط پاک کردن صورت مسئله خواهد بود.

 

زمان

تعداد کاربران

روز سپری شده

درصد افزایش

۲۶ اگوست ۲۰۰۸

۱۰۰ میلیون

۱۶۶۵

۱۷۸٫۳۸٪

۸ اوریل ۲۰۰۸

۲۰۰ میلیون

۲۲۵

۱۳٫۳۳٪

۱۵ سپتامبر ۲۰۰۹

۳۰۰ میلیون

۱۵۰

۱۰٪

۵ فوریه ۲۰۱۰

۴۰۰ میلیون

۱۴۳

۶٫۹۹٪

۲۱ جولای ۲۰۱۰

۵۰۰ میلیون

۱۶۶

۴٫۵۲٪

۵ ژانویه ۲۰۱۱

۶۰۰ میلیون

۱۶۸

۳٫۵۷٪

 

 

 

 

 

 

 

 

سال

سود

افزایش

۲۰۰۶

۵۲ میلیون دلار

--

۲۰۰۷

۱۵۰ میلیون دلار

۱۸۸٪

۲۰۰۸

۲۸۰ میلیون دلار

۸۷٪

۲۰۰۹

۷۷۵ میلیون دلار

۱۷۷٪

۲۰۱۰

۲۰۰۰ میلیون دلار

۱۵۸٪

 

مهم : طبق تازه‌ترین آمار، تعداد کاربران شبکه فیس‌بوک در حال رسیدن به 700 میلیون نفر است و با همه‌گیر شدن این شبکه بزرگ اجتماعی، شاهد استقبال برخی از کاربران و گسترده شدن روابط مجازی و در مقابل نگرانی برخی والدین از عضویت فرزندانشان در این شبکه هستیم.

 شاید بتوان گفت که امروزه فیس بوک جای خود را در زندگی مردم در فضای مجازی پیدا کرده و این روزها در اوج قرار دارد. این شبکه اجتماعی در حال به چالش کشیدن گوگل و یاهو در دنیای اینترنتی است و نکته قابل توجه اینجاست که هم‌چنان درآمدی نجومی از بخش تبلیغات آنلاین کسب می‌کند.


بیش‌ترین کاربران از چه کشورهایی هستند؟

آمارها نشان می‌دهد به دلیل افزایش استقبال از این شبکه اجتماعی، در برزیل و هند نیز تعداد کاربران این شبکه اجتماعی افزایش تصاعدی یافته است.

کشورهایی همچون برزیل، مکزیک، اندوزی، آرژانتین و فیلیپین قسمت اعظم کاربران فیس بوک را به خود اختصاص داده‌اند؛

نیمی از مردم آمریکا یعنی 149 میلیون نفر عضو فیس بوک هستند و اندونزی نیز با 37 میلیون کاربر در رده دوم بیش‌ترین کار بر فیس بوک قرار دارد.

اما مقامات این شبکه بزرگ اجتماعی مدعی شدند از راهکارهای جدید امنیتی برای افزایش سطح امنیت کاربران استفاده کرده‌اند.

طبق تحقیقات جدید، سه چهارم از کودکان اروپا در شبکه‌های اجتماعی عضو هستند و این در حالی است که یک نفر از پنج نفر که دارای سن زیر 13 سال است، که این موضوع محدودیت‌های سنی فیس بوک را نقض کرده است.

نظرسنجی جدیدی که از سوی کمیسیون اروپا انجام شده نشان می‌دهد که 77 درصد از کودکان 13 تا 16 ساله و 38 درصد از کودکان 9 تا 12 ساله در اروپا در شبکه‌های اجتماعی عضو هستند.

نتیجه این نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که یک چهارم از آن‌ها پروفایل خود را در معرض دید عموم قرار داده‌اند، بدین معنا که هر فردی می‌تواند به اطلاعات آ‌ن‌ها دسترسی داشته باشد که همین امر آن‌ها را در خطر سوء استفاده از سوی برخی افراد قرار داده است.

یکی از مقامات کمیسیون اروپا که مسوول امور اینترنتی در این کمیسیون است، از شرکت‌های شبکه‌های اجتماعی خواست تا پروفایل کودکان را تنها در دسترس افراد تایید شده قرار دهند و این پروفایل‌ها را در موتورهای جست‌وجوگر ناپدید کنند.

اما موضوع قابل توجه این است که تعداد پروفایل‌های نوجوانان 13 تا 16 ساله در شبکه‌های اجتماعی در غرب اروپا بسیار زیاد است، به طور مثال هلند با 70 درصد دارای بیش‌ترین کودک زیر 13 سال عضو در یک شبکه اجتماعی است و فرانسه با 25 درصد در انتهای جدول قرار دارد.

این نظرسنجی همچنین نشان می دهد که فیس بوک محبوب‌ترین شبکه‌ی اجتماعی در 17 کشور از 25 کشور اروپایی است و 57 درصد از افراد 9 تا 16 ساله عضو این شبکه اجتماعی هستند.

با وجود محدودیت‌های سنی، 20 درصد از کودکان 9 تا 12 ساله که تحت نظرسنجی قرار گرفتند، اظهار کردند دارای یک اشتراک فیس بوک هستند.


تدابیر امنیتی برای کاربران

مقامات فیس بوک اعلام کردند که برای مقابله با کلاهبرداری از کاربران فیس بوک و ارسال هرزنامه‌ها به آن‌ها، تدابیر امنیتی جدیدی اتخاذ کرده‌اند.

آن‌ها مدعی‌اند که روند ورود کاربران به این شبکه اجتماعی را ارتقاء بخشیده‌اند و از ابزار جدیدی برای افزایش امنیت لینک‌هایی که در این شبکه به اشتراک گذاشته می‌شود، استفاده کرده‌اند.

از سویی دیگر یکی از مقامات فیس بوک اظهار کرده است که این شرکت متعلق به ارائه فضای امن به کاربران در اینترنت است.

اطلاعات شخصی کاربران در دست اشخاص ثالث

به نظر شما آیا این امکان وجود دارد که اطلاعات شخصی کاربران فیس بوک به طور سهوی در اختیار اشخاص ثالث به ویژه شرکت‌های تبلیغاتی قرار بگیرد؟

طبق اعلام شرکت امنیتی سیمنتک، اشخاص ثالث و کمپانی‌های مختلف این فرصت را داشته‌اند که به اطلاعات شخصی کاربران فیس بوک از جمله اطلاعات پروفایل‌ها، عکس‌ها و محتویات چت‌ها دسترسی داشته باشند و برای کاربران پیغام ارسال کنند.

تخمین آن‌ها در این باره اینگونه بوده که از ماه آوریل سال 2011 نزدیک به صد هزار برنامه (applications) افشای این اطلاعات را تسهیل کرده ‌است. همچنین مشاهده شده که در طول سال‌ها، صدها هزار برنامه به طور سهوی باعث افشای اطلاعات کاربران فیس بوک و قرار گرفتن آن‌ها در اختیار اشخاص ثالث شده‌ و ممکن است اشخاص ثالث خود به توانایی دسترسی به این اطلاعات واقف نبوده‌اند و فیس بوک مطالب اعلام شده از سوی سیمانتک را تایید کرد.

برای میزان تاثیرگذاری این شبکه میتوان نگاهی به اخبار کشته شدن بن لادن انداخت؛ پس از انتشار خبر کشته شدن اسامه بن‌لادن صفحه مربوط به این اتفاق به نام "اسامه بن‌لادن مرده است" در فیس بوک با استقبال چشمگیر کاربران این شبکه اجتماعی روبه‌رو شد. تنها ظرف چند ساعت پس از انتشار این خبر، بیش از 200 هزار نفر صفحه‌ی "اسامه بن‌لادن مرده است" را Like کردند.

اما این شبکه یا هدف جذب کاربران هر جه بیشتر و در تلاش برای تقویت بخش News Feeds خود در نظر دارد تا اخبار بیش‌تر و واقعی‌تری منتشر کند.

اقدامات جدید فیس بوک هم‌چنین به سازمان‌دهی رویدادهای رسانه محور کمک می‌کند و قرار است یکی از این رویدادها به زودی در دفتر فیس بوک در کالیفرنیا برگزار شود.

وادیم لاوروسیک که مسوول بخش برنامه‌های مرتبط با خبرنگاران در فیس بوک شده، ماموریت پیدا کرده است تا امکانات بیش‌تری در این شبکه ایجاد کند تا این که بتوان از آن به عنوان یک ابزار خبری نیز استفاده کرد.

 عدم پذیرش فیسبوک در ایران

فعالیت فیسبوک در ایران فراز و نشیب‌های زیادی داشته‌است. فیسبوک قبل از سال ۸۸ دوبار فیلتر ودوباره آزاد شده بود. اما بعد از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ دوباره فیلتر شد. مسئولان ایران علت فیلتر شدن را نقض حریم شخصی افراد در این وب‌گاه بیان می‌کنند. در حالی که منتقدان علت فیلتر شدن این سایت را استفادهٔ اپزسیون برای سازمان دهی و بارگذاری فیلم و تصاویر مربوط به جریانات سیاسی سال ۸۸ بیان می‌کنند.

در پی سیاست‌های تحریم ایران، وب‌گاه فیسبوک اجازهٔ انتخاب ایران به عنوان کشور محل سکونت را نمی‌دهد، این موضوع در کنار فیلتر بودن فیسبوک در ایران باعث شده آمار دقیقی از تعداد کاربران فیسبوک در ایران وجود نداشته باشد و برآوردهای مختلفی در این مورد به عمل آید ازجمله ۲ میلیون کاربر حرفه‌ای و ۱۲ میلیون کاربر گذری تا ۲۷ میلیون کاربربه نظر می‌رسد فیلترینگ فیسبوک تاثیر محسوسی بر استفاده از آن در ایران نداشته‌است.

 

انتقادها به فیسبوک

دانشگاه الازهر کشور مصر، اعلام کرد که استفاده از فیسبوک را برای مسلمانان حرام است. آن‌ها دلیل صدور این فتوا را فروپاشی خانواده‌ها اعلام کردند. آن‌ها معتقدند که فیسبوک یکی از دلایل فروپاشی خانواده‌ها است.

نتایج یک مطالعه در انگلستان نشان داده که در حدود یک‌پنجم تا یک‌سوم طلاق‌های این کشور، به فیسبوک در دادخواست طلاق اشاره شده و موجب نارضایتی یکی از طرفین را فراهم آورده.

جولیان آسانژ موسس وب سایت ویکی لیکس می‌گوید:

«فیسبوک تنفر آمیز ترین ابزار جاسوسی است که تاکنون ایجاد شده‌است. هر کس که نام و مشخصات دوستان خود را به شبکه اجتماعی فیسبوک اضافه می‌کند باید بداند که به شکل رایگان در خدمت دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکاست و این گنجینه اطلاعاتی را برای آنها تکمیل می‌کند .

به گفته وی فیسبوک یک گنجینه اطلاعاتی بسیار بزرگ از نام و پیشینهٔ افراد است که کاربران آن را به شکل داوطلبانه در اختیار این شبکه اجتماعی قرار می‌دهند ولی این ابزار توسط دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی آمریکا مورد بهره برداری قرار می‌گیرد. دسترسی این دستگاه‌های اطلاعاتی به اطلاعات ذخیره شده در فیسبوک آن را به یک ابزار خطرناک بدل کرده‌است.

 

نام استاد : جناب آقای کبیری

ارائه کننده کنفرانس : علیرضا ،م - علی ،ص - هادی ،ع

کلاس a امورفرهنگی