مجموع مقالات و تحقیق های دانشجویی پنج اندیش

از کجا آمده ام آمدنم بهر چه بود ؟
 
نمونه سئوالات درس کارآفرینی - استاد ارجمند سرکار خانم جانفشان
ساعت ٤:٤٦ ‎ب.ظ روز ۱٧ شهریور ۱۳٩٠ : توسط : گروه پنج اندیش

 

1- انواع زندگی شغلی را نام ببرید و هر یک را مجزا تعریف کنید؟

- استخدام  : نوعی زندگی شغلی ست که در قالب یک قرارداد رسمی و معتبر ،فرد وقت و مهارت های خود را در مقابل دریافت وجه مشخص در اختیار سازمان دولتی یا خصوصی قرار میدهد؛ویژگی های آن عبارت اند از :

الف - امنیت شغلی ب- ثبات روش های کار ج- حقوق مشخص د- جایگاه اجتماعی خاص

 عامل موفقیت : فرمانبرداری رعایت ضوابط هرچند زائد

- خود اشتغالی : نوعی زندگی شغلی ست که فرد حرفه خود را بر اساس تجربیات و مشاغل موجود در بازار کار ،با مسئولیت شخصی خود انجام می دهد  مانند : مغازه دار ،وکیل ،پزشک ،خیاط ،مالک و راننده تاکسی ، آرایشگر

- کارآفرینی : نوعی زندگی شغلی توام با هیجان ، ریسک ، تنوع ، تغییر ، شکست ، پیروزی ، خلاقیت ، فرصت گرایی ، محصولات  روشهای جدید سود آوری بالا که سکون و نامیدی راهی ندارد .مانند صاحب کارخانه ، تاجر ، صاحب یک آموزشگاه ، یک وکیل یا پزشک موفق که با اصول و روشهای جدیدی که استفاده می کند در حال توسعه و اشتغال زایی ست

2- کسب و کار خانوادگی را تعریف کنید. آثار و فواید کسب و کارخانوادگی سه مورد را ذکر نمائید.

به هر نوع عالیت اقتصادی که در محل سکونت شخصی با استفاده از وسایل و امکانات منزل راه اندازی شود کسب و کار خانوادگی از نظر ایجاد شغل نوآوری در عرضه محصول یا خدمات ،موجب تنوع و دگرگونی در اجتماع و اقتصاد هر کشور می شود همچنین برای جوانان این کسب و کار ها نقطه شروع مناسبی برای راه اندازی کسب و کار شخصی است زیرا در مقایسه با دیگر انواع کسب و کار ها ساده و آسانتر است کسب و کار خانوادگی مثل قالی بافی تایپ ، ترجمه ، تحلیل آماری پایان نامه ها ، فروش تلفنی ، خدمات کامپیوتری

مزایای کسب و کار : آزادی و استقلال عمل بیشتر - ساعات کاری انعطاف پذیر - پایین بودن هزینه راه اندازی - پایین بودن میزان ریسک - امکان کار کردن پاره وقت - عدم نیاز به مجوز

 

3- فرانشیز را تعریف کنید (نمایندگی یا فرانشیز ) و ویژیگی های کسب و کار از طریق فرانشیز سه مورد را نام ببرید ؟

فرانشیز اجازه یا امتیازی ست که یک کسب و کار به شما می دهد تا با ازایه پرداخت حق امتیاز معین (ماهانه ، سالیانه ) تحت نام تجاری آن بنگاه و با فرایند ها و استاندارد های خاص آن بنگاه فعالیت نمایید.

ویژگی های کسب و کار از طریق فرانشیز : خرید امتیاز و پرداخت حق امتیاز - نیاز به سرمایه گذاری بالا (مکان ، دکوراسیون ، تجهیزات ، مواد اولیه با کیفیت ، آموزش نیرو انسانی و ...) ، برخورداری نام تجاری موفق ، بازار مطمئن (عدم نیاز به بازاریابی و تبلیغات) ،برخورداری از آموزش های تخصصی ، آسودگی در تامین مواد اولیه ، محدودیت در خلاقیت .

4- در روش پذیرش نمایندگی ( فرانشیز ) امتیاز گیرنده (کارآفرین) چه اقداماتی را باید انجام دهد ؟

 در این روش عامل فروش یا کارآفرین باید اقدامات زیر را انجام دهد :

الف - پیروی از رویه های عملیاتی امتیاز دهنده

ب- پرداخت نرخ فرانشیز و درصدی از درآمد خالص کسب و کار

ج - تعامل مستمر با امتیاز دهنده

د - حفظ کیفیت و عملکرد

ه - دریافت تجهیزات و امکانات استاندارد از امتیاز دهنده و پرداخت بها

5- مزایا و معایب شروع کسب و کار از صفر ف هریک سه مورد را اشاره کنید ؟

مزایا : 1) خلاقیت و نوآوری در راه اندازی کسب و کار 2) عدم وابستگی کسب و کار به مالک  3) آزادی عمل در توزیع ، تولید و فروش محصول

معایب : 1) استمرار عملیات کسب و کار در  آینده قابل پیش بینی نیست .  2) به تلاش و زمان زیادی برای راه اندازی کسب و کار نیاز است  3) ریسک پذیری بالا و عدم بازاریابی مطمئن برای کسب و کار  4) ممکن است ارزش واقعی کسب و کار کمتر از آنچه که هزینه شده است باشد .

6- تفاوت های کارکردی کارآفرینی مستقل باکار آفرینی سازمانی به چها مورد اشاره کنید ؟ 

1- کارآفرینی درون سازمان های بزرگ بسیار مشکلتر از ، کارآفرینی مستقل می باشد زیرا کارآفرینی سازمانی در تصمیم گیری ، تخصیص منابع و استقلال عمل دارای محدودیت هایی می باشد .

2- اقدامات مارآفرینی مستقل توسعه ایی ست در حال که کار آفرینی سازمان یا عقلب متوجه بازاریابی (در زمان رکود در سازمان ) و یا اصلاحی (تغییر از ساختار عمودی به افقی ) میباشد

3- دشمنان شرکت : کار آفرینی مستقل می شود بازار و کار آفرینی سازمانی فرهنگ شرگت

4- کارآفرینی سازمانی از خزانه شرکت مادر به سرمایه لازم دسترسی دارد در حالی که کارآفرین مستقل یا باید از ثروت شخصی خود استفاده نماید و یا تلاش نماید که سرمایه ایی را از منابع مختلف خارجی بدست آورد

5- اندازه سازمان های بزرگ ایجاب میکند تا مدیران برای اعمال کنترل ساختار شخصی را بجود آورند افزایش رده های مدیریتی به معنای افزایش فاصله عمودی بین مدیر عامل و سطوح پایین تر کارکنان می باشد .

7- برای راه اندازی یک کسب و کار کارآفرینانه چه فرایندی را باید طی کرد . هر یک از مراحل را مختصر توضیح دهید ؟

1- خودارزیابی و توانمند سازی ( آمادگی برای کار آفرینی ) ارزیابی ویژگی های شخصیتی و توانایی های فرد قبل از شروع کسب و کار توسط خودش صورت می گیرد کار آفرین از طریق پرسشنامه های مختلف نسبت به ارزیابی مهارت ها و توانایی های خود اقدام نموده و مهارت های نسبی و نیاز های آموزشی خود را مشخص می نماید

2- شناسایی و ارزیابی فرصت( درک نیاز های جامعه ): در این مرحله کارآفرین به جستجوی فرصت و جستجوی منابع مورد نیاز است در دل هر مشکلی فرصت های پنهان زیادی وجود دارد برای ارزیابی فرصت سئوالات زیر مطرح می شود :

- این فرصت تامین کننده چه نیازی در بازار است 
- آیا ارزشی برای مشتری ایجاد می کند
- آیا توان غلبه بر رقبا را داریم
- میزان سودآوری چقدر است
- آیا توان سرماه گذاری و تامین مالی را داریم
- آیا توان فنی و تکنولوژیکی لازم را داریم
- چه نوع اطلاعات و داده های تحقیقاتی مورد نیاز است
- چه رقابتی در این بازار وجود دارد
- بازار و رقابت بین المللی چه وضعیتی دارد
- آیا دولت از این طرح حمایت می کند

نو آوری و ایده یابی :

- کارآفرین می بایست پس از کشف فرصت ایده مناسب را استخراج نماید
- ایده انتخابی را به ظهور برساند و به آن نمود عینی بدهد
- ایده را دقیقا به متن نوشته تبدیل نماید
- در صورت امکان ماکتی از ایده را به ساده ترین روش تهیه نمایید

تدوین طرح تجاری :

طرح تجاری عبارت است از شرح سمت و سوی فعالیت اقتصادی در حقیقت برنامه کاری برای راه اندازی یک کسب  کار را نشان می دهد یک کسب و کار موفق نیاز به یک طرح کسب و کار دقیق و مناسب دارد

تامین منابع مورد نیاز :

میزان منابع در دسترس
میزان منابع مورد نیاز
ریسک تامین منابع

تاسیس و راه اندازی بنگاه :

پس از تاسیس بنگاه ، عملیات تولید محصول یا ارائه خدمات آغاز می شود و کار آفرین با ایجاد کانال ارتباطی به بازار وارد می شود و با کسب سود هزینه های مراحل قبلی را در مدت مشخصی جبران می کند

اداره بنگاه و تثبیت آن :

شیوه مدیریت ، متغیر های کلیدی برای موفقیت ، شناسایی مشکلات موجود و مشکلات بلقوه اعمال سیستم های کنترل برای نظارت ، تامین مواد اولیه ، مدیریت زنجیره تامین مدیریت عملیات انجام فعالیت های پرسنلی و منابع انسانی

توسعه بنگاه :

پس از نفوذ در بازار و معرفی محصول یا خدمت و به فروش رساندن آن توسعه بنگاه که شامل مراحل زیر است انجام می شود تولید محصولات متنوع تر

8- تفکر هم گرا و واگرا از دیدگاه گیلفرد را تعریف کنید ؟

تفکر همگرا : از مسائل و راه های مختلف شروع می شود و به یک نقطه می رسد (الگو سازی ، همانند سازی و ایجاد راه حل های استاندارد برای مسائل )

تفکر هم گرا برای هر مسئله یک راه حل درست تولید می کند و فرد می کوشد با ادقام اطلاعات به روش منطقی به پاسخ صحیح برسد در تفکر همگرا فکر های جدید و نو کمتر در آن راه پیدا می کند فرد امور و پدیده ها را آنچنان که هستند میبیند و می پذیرد

تفکر واگرا : از یک نقطه شروع و به مسائل و راه حل های مختلف ختم می شود (خلق ایده ، بررسی یک مسئله از جنبه های مختلف ) تفکر واگرا به مجموعه ایی از راه حل های مختلف برای یک مسئله یا فرضیه منجر می شود و از این جهت این تفکر درفرایند آفرینندگی یا خلاقیت نقش اساسی ایفا می کند ، تفکر واگرا سعی میکند پدیده ها و امرو و افکار را آنچنان که هستند به راحتی نپذیرد بلکه نگاه متفاوت تری داشته و از قالب های فکری همسان دور شود به عبارتی پدیده ها را با منظر دیگری نگاه کند

9- تعریف کارآفرینی از دیدگاه رابرت هیسریچ تعریف کنید ؟

کارآفرینی عبارت است از فرایندخلق چیزی باارزش و متفاوت از طریق اختصاص زمان و تلاش کافی همراه با ریسک مالی روانی و اجتماعی همچنین دریافت پاداشت های مالی و رضایت شخص از نتایج حاصله

10- اسکمپل را توضیح دهید و برای هریک مثالی خارج از مثال های ذکر شده ارائه نمایید ؟

جایگزینی : چه چیز را می توان بجای چیز دیگر بکار برد
ترکیب : چه چیزی را با چه چیزی می توان ترکیب کرد / موبایل و دوربین
متناسب کردن : آیا می توان چیزی را متناسب تر کرد
تغییر بزرگ نمایی : آیا می توان تغییری درچیزی ایجاد کرد ؟ آیا می توان چیزی را بزرگتر کرد ؟
استفاده های دیگر : چه استفاده دیگری از چیز می توانیم بکنیم
حذف کردن : چه چیزی را می توان از چیزی حذف کرد
معکوس سازی : اگر چیزی را معکوس کنیم چه می شود
بازاریابی : اگر ترتیب چیز یا زمان چیزی را عوض کنیم چه می شود

11- ایجاد فضای خلاق درسازمان را توضیح دهید ؟

مدیریت باید همیشه آماد شنیدن ایده های جدید از هرکس در سازمان باشد  درواقع سازمان باید در جسجوی بکار گیری سیستم مدیریت استعداد باشد ازار مؤثری در سازمان به شمار می آید. مدیران با بکار گیری این ابزار می توانند مهارت های کارکنان مستعد را به طرز صحیحی گسترش دهند زیرا افراد مستعد زیادی در سازمان ها مشغول به کار هستند ولی نمی توانند کیفیت بهره وری و عملکرد را افزایش دهند زیرا سیستم مدیریت استعداد مناسب در سازمان وجود ندارد سیستم مدیریت استعداد چهار عنصر دارد :

الف- کشف کردن استعداد ها

ب- جذب استعداد های

ج- حفظ استعداد ها

د - اداره و مدیریت استعداد ها

  

پی نوشت :

ضمن تقدیر و تشکر از استاد عزیز سرکار خانم جانفشان که با رهنمودهایشان ما را یاری داده و یک قدم به سعادت نزدیک تر کردند.