مجموع مقالات و تحقیق های دانشجویی پنج اندیش

از کجا آمده ام آمدنم بهر چه بود ؟
 
شبکه های اجتماعی استاد ارجمند جناب آقای هاتف پور رشید
ساعت ۱٢:۱٠ ‎ق.ظ روز ٧ تیر ۱۳٩۳ : توسط : گروه پنج اندیش

شبکه
های اجتماعی
استاد ارجمند
جناب آقای هاتف پور رشید

 

معرفی
شبکه های اجتماعی ؟

به اعتقاد
دکتر محسنیان راد شبکه های اجتماعی عبارتند از رابطه های اجتماعی حاصل از
اتصال  . در تعریف دیگری شبکه اجتماعی معرف
بر قراری رابطه های خاص میان تعداد متنهاهی رأس است . بر طبق استدلال در این گونه
شبکه های اجتماعی مجازی معمولا به معنای شبکه الکترونیکی ، ارتباطات متقابل است که
محدوده اش را خودش تعیین می کند و پیرامون علاقه یا هدف مشترکی تشکیل شده است .
گرچه در برخی از مواقع ایجاد ارتباط فی نفسه به هدف تبدیل می شود و از نظر او چنین
ج.امعی ممکن است همانند سیستم های کنفرانسی نسبتاً رسمی باشند یا آنکه به گونه ای
خودجوش توسط گروهی ایجاد شده باشند که برای ارسال و دریافت پیام در یک الگوی زمانی
انتخاب شده با شبکه ارتباط برقرار می کند بر این اساس یک اجتماع مجازی دارای
اجزایی است که عبارتند از :

1-    روابط بین فردی که شبکه اجتماعی را می سازد

2-   دسترسی آسان و آزاد برای دسترسی به اجتماع

3-  ملاقات های شخصی

4-   دیالوگ

5-    بازخورد و
تقسیم جزئیات

6-    یک تاریخ مشترک

انواع
شبکه های اجتماعی ؟

1-    My space com مای اسپیس
کام : که یک گروه اینترنتی است که در آن می توان با دیگران آشنا شد و دوستان قدیمی
را پیدا کرد در عین حال فضای اختصاصی را در اختیار کاربران قرار می دهد تا در آن
عکس ها ، ژورنال ها و سلایق خود را به شبکه های در حال گسترش از رفقای مشترک خود
به اشتراک بگذارند

2-   Friend ster  فرند استر: سایت فرند استر نیز سایتی شبیه مای
اسپیس است با این تفاوت که در آن امکان چت زنده با دیگر اعضا به همراه وبکن و
دستیابی به اطلاعات اعضاء حاضر در تالارهای چت وجود دارد

3-  Face book فیس بوک :
فهرست راهنمای اجتماعی که به افراد اجازه می دهد تا اطلاعات خود را با یکدیگر به
اشتراک بگذارند این شبکه همچنین به افراد کمک می کند تا به آن بخش از اطلاعات
افرادی که بیشترین ارتباط با فرد را دارند دسترسی داشته باشند .

4-   Craigslist  کریگ لیست : در این سایت می توان به مواردی از
قبیل بازار ها ، طبقه بندی انجمن های محلی ، کاریابی ، مسکن ، لوازم و خدمات ،
آگهی ، فعالیت های اجتماعی ، دوستیابی ، مشاوره و اطلاعات اجتماعی دست یافت

5-   Our story آور استوری
: شبکه اجتماعی مذکور این امکان را فراهم می سازد تا افراد بتوانند داستانها و
خاطرات خود را نگهداری کرده و به اشتراک بگذارند و همچنین روابط بین خود را از
طریق یادآوری و نوشتن و به اشتراک گذاشتن خاطرات مهم توصیه دهند .

6-   Orkut اورکات :
یکی از بزرگترین اجتماعات مجازی دوستی که توسط شرکت تجاری گوگل شکل گرفته است .
این سایت جز اولین سایت های دوست یابی بود که توسط کاربران ایرانی با استقبال
وسیعی مواجه شد که دارای امکانات درج عکس در صفحه اصلی
آلبوم
عکس
پیامهای کوتاه
قابل مشاهده برای دیگران

پیغام های خصوصی و تشکیل گروههای مشترک است . این سایت امکان گفتگوی همزمان را به
اعضا نمی دهد و از مدیریت های اصلی آن استفاده راحت کاربران از آن ها است .

7-  Tagged تیگدکام: مالکیت
اصلی این سایت مشخص نیست اما همانند اور کات در جذب کاربران ایرانی موفق بوده است
و از امکانات آن می توان به درج عکس در صفحه اصلی آلبوم عکس
درج
و نمایش فیلم یا موسیقی در صفحه اول مربوط به کاربر

پیغام های خصوصی
گفتگوی همزمان
و غیره اشاره کرد .

8-  Okeupid اوکیوپید
کام : این سایت امکان آشنایی با افراد مختلف را با توجه به میزان شباهت افراد به
یکدیگر ارائه کرده و امکان به اشتراک گذاری عکس ها و مطالب نوشته شده را فراهم می
کند .

9-   Cloob com  کلوب کام : این سایت در دی ماه سال 1383 بر پایه
نیازهای امروزی کاربران اینترنتی ایرانی راه اندازی شد تا به عنوان سایتی برای
ارتباط ایرانیان و فارسی زبانان جهان بتواند بستری جهت تبادل اطلاعات ، نیازها ،
کالاها و خدمات ، آشناشدن با همکاران و دوستان قدیمی به وجود آورد این شبکه
اجتماعی
مجازی توانسته
است کاربران زیادی از داخل و خارج ایران به خود جلب کند که در این راستا امکانات
فراوان و متنوع این سایت و کاربری آن به زبان فارسی و همچنین سهولت آن برای
استفاده و عضویت در سایت را می توان به عنوان مهمترین دلایل توجه و رجوع به این
سایت عنوان کرد .

10- My pardis مای پردیس
کام : جا معه مجاز فارسی زبانان است که دوست یابی را برای فارسی زبانان فراهم می
کند . گفتگو های جمعی در گروهها ، قابلیت ایجاد و مدیریت گروهها ، قابلیت جستجو در
میان اعضاء و یافتن دوستان قدیمی ، برقراری ارتباط با افراد از سرتا سر دنیا و فراهم
کردن محیطی مجازی برای مبادله اطلاعات نظرها و رویدادها از امکاناتی است که این
سایت در اختیار کاربران قرارداده است .

تاریخچه شبکه های اجتماعی ؟

عنوان
شبکه اجتماعی اینترنتی با قالب امروزی برای نخستین بار در سال 1960 در دانشگاه گیلی
نیوز ایالات متحده آمریکا مطرح شد و پس از آن در سال 1977 نخستین سایت شبکه
اجتماعی با نام
six degrees  اجازه ایجاد پروفایل به کاربرانش داد تا آنها
بتوانند فهرستی از دوستانشان را ایجاد کنند که این سایت به دلیل عدم موفقیت پس از
سه سال متوقف شد بعد از آن انفجار تجارت در وبسایت های اجتماعی در سال 2002 باعث
به وجود آمدن شبکه های اجتماعی برند استر ، اور کات و لینک دین شد در سال 2004
سایت های شبکه های اجتماعی برند استر با هفت میلیون کاربر و مای اسپیس با دو
میلیون کاربر صاحب بیشترین کاربران در این حوزه بودند .در همین سال سایت شبکه
اجتماعی فیس بوک توسط مارک زاکر برگ در خوابگاه دانشگاه هاروارد راه اندازی شد سال
2006 سال گسترش روز افزون کاربران و بازدیدکنندگان وبسایت های شبکه های اجتماعی
بود در این سال دسترسی عمومی مردم به فیس بوک آزاد شد زیرا در دو سال قبل این سایت
تنها به صورت آزمایشی در دانشگاه هاروارد مورد استفاده قرار می گرفت همچنین تویتر
نیز در همین سال پا به عرصه شبکه های اجتماعی گذاشت .

تاریخچه شبکه های اجتماعی در ایران : 

مفهوم
شبکه های اجتماعی در ایران به طور گسترده عموماً در سال 1383 با حضور شبکه خارجی
اورکات در میان کاربران ایرانی رواج پیدا کرد و در مدت کوتاهی به قدری سریع رشد
کرد که پس از برزیل و آمریکا ایران سومین کشور حاضر در اورکات بود . از همان روز
های اول که این سایت طراحی شد سرعت باور نکردنی کاربران این پایگاه به خصوص در
ایران تقریباً موضوع بسیاری از نشریات و رسانه های خبری می شد در زمستان 1383 عمده
کاربران اورکات از ایران و امریکا و برزیل بود و سایر ملت ها تنها حدود 6% جمعیت
اورکات را اشعال کرده بودند .

تاریخچه شبکه اجتماعی بومی در ایران :

در
ایران شاید بتوان نخستین شبکه اجتماعی را که در فضای اینترنت سایت کلوب دانست این
سایت در دی ماه 1383 به صورت کاملا خصوصی متولد شد و برای رفع نیازهایی چون دوست
یابی ، اشتغال ، سرگرمی و غیره تا کنون فعال است و عضو گیری می کند برخی یکی از
دلایل تولد کلوب را فیلتر اورکات می دانند دلیل این گروه آن است که اندکی بعد از
اینکه سایت اورکات که پرطرفدار ترین سایت کشورمان تبدیل شد این سایت به دلیل
انتشار برخی عکس ها و نوشته های غیر اخلاقی در داخل کشور فیلتر شد اما با توجه به
استقبال گسترده از اورکات گروهی به فکر افتادند از این ظرفیت برای راه اندازی یک
شبکه اجتماعی اینترنتی بومی استفاده کنند . عضویت در سایت کلوب ابتدا با ارسال
دعوتنامه انجام می شد اما بعد از چند ماه از آغاز فعالیت این سای و بسته شدن تمامی
امکانات دسترسی به دورکات را فراهم می کردن استقبال از کلوب برای گرداندگان سایت
ایجاد انگیزه کرد تا اوضاع سایت را سامانی ببخشن .

هم
اکنون غیر از کلوب که صرفاً دارای مخاطب ایرانی است شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک
، تویتر ، لینک دین و مای اسپیس از جمله شبکه های اجتماعی اینترنتی مطرح در سطح
جهان و ایران هستند و بسته به امکانات خود توانسته اند گروههای مختلفی را به سمت
خود جذب کنند بر اساس تحقیقی که اخیراً توسط سایت اندرسون آنا لیتیکس انجام شده
است بیشترین متولدین 1980 تا اواسط دهه 90 از مای اسپیس استفاده می کنند و
نوجوانان  جوانان عمدتاً 13 تا 12 ساله نیز
همانند متولدین 1980 تا اواسط دهه 90 استفاده از مای اسپیس را به فیس بوک ترجیح می
دهند در بین دلایل پیوستن این نسل به شبکه های اجتماعی درصد بالای تماس با دوستان
نسبت با تماس با خانواده قابل توجه است . نسل جنگ جهانی دوم مسن ترین گروه سنی
کاربران شبکه های اجتماعی را تشکیل می دهند و انگیزه در تماس بودن با خانواده که
حدود 51 % است در این نسل بیشتر از سایرین دیده می شود . 62 % اعضا نسل انفجار
جمعیتی از جمله دلایل عضو شدن در شبکه های اجتماعی را امکان در تماس بودن با
دوستان را ذکر کرده اند که مهمترین انگیزه این نسل محسوب می شوند . در حال حاضر در
کنار شبکه های اجتماعی پر مخاطب خارجی و سایت کلوب به عنوان بزرگترین جامعه مجازی
ایرانیان شبکه های اجتماعی دیگری نیز در داخل کشور فعالیت می کنند که رفته رفته
فضای شبکه های اجتماعی اینترنتی بومی را به فضای رقابتی تبدیل می کند .

از
فیس نما ، مای پردیس و شبکه اجتماعی تبیان به عنوان شبکه های اجتماعی می توان یاد
کرد که در تلاش هستند تا ضمن رقابت با شبکه های اجتماعی خارجی و ایجاد فضای امن
برای کاربران داخل با بزرگترین جامعه مجازی ایران کلوب رقابت کرده و امکانات خود
را تنوع بخشند اما نکته ای که در شکل گیری این شبکه قابل تأمل است این است که شبکه
های اجتماعی بزرگ خارج از کشور در واقع ماشین های جاسوسی سیاست مداران کشورها
محسوب می شود آنچه در این شبکه ها بیش از هرچیز جلب توجه می کند سور گیری های
سیاسی و جهت گیری نسبت به مذاهب و ادیان در جهان است این شبکه های اجتماعی خارجی
که به چندین زبان زنده دنیا قابل دسترسی هستند از سوی سیاست مداران کشورها از جمله
باراک اوباما رئیس جمهوری فعلی آمریکا حمایت می شود به طوریکه حضور وی سالیانه در
دفترش جز برنامه های منظم خود قرارداده است شاید از همین رو است که این سایت ها  با وجود هزینه های میلیار دلاری هر روز با شکوه
بیشتری فعالیت می کنند و هر روز قابلیتی جدید به اعضا خود ارائه می نمایند و البته
احتمالاً مخاطبان خود را بر اساس آنچه سیاست مداران پشت پرده می خواهند تربیت می
کند این در حالی است که شبکه های اجتماعی در ایران عمدتاً توسط افراد و نهادهای
خصوصی اداره می شوند و متاسفانه در عمل دولت از وزارت فن آوری اطلاعات گرفته تا
مرکز توسعه فن آموری اطلاعات و رسانه های دیجیتال تا کنون گامی برای حمایت جدی از شبکه
های اجتماعی اینترنتی بومی در رقابت با شبکه های اجتماعی خارج از کشور بر نداشته
است . و حتی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی در حالی که شبکه های اجتماعی غربی
به طور مرتب توسط رسانه های بیگانه تقویت می شوند و از اینکه شبکه های اجتماعی
بومی را تبلیغ کنند هراسان است .

Linkedin  لینک دین :

این
شبکه در سال 2003 توسط آقای هافمن که یک کارآفرین و مسئول اجرایی پی پال بود تأسیس
شد. لینک دین یکسال قبل از فیس بوک و سه سال قبل از تویتر آغاز بکار کرد . اما
محیط حرفه ایی ان باز دیدکنندگان را کمی می ترساند و لذا افراد مختلف به فیس بوک و
تویتر بدلیل راحت بودن کار به آن می کشاند . در عین حال لینک دین با بهبود وضعیت
اقتصادی در دنیا توانست در جزیان فعالیت های خود ، افراد مختلفی را حرفه  های مختلف به خود جذب کند . در این شبکه از سال
2008 رو زبه روز پیشرفت  کرد و هم اکنون
رتبه 12 الکسا را از آن خود کرده ، این در حالی است که تویتر در رتبه 9 و فیس بوک
در رتبه دوم قرار دارد این شبکه ماه ها از طریق تبلیغات و آگهی ، بیش از 150 میلیون
دلار در آمد کسب می کند که این نشان دهنده پیشرفت قابل توجه آن در سال های اخیر
است .

شبکه
لینک دین بر خلاف فیس بوک و تویتر برای برقراری ارتباط با دوستان و آشنایان و
اشتراک ویدئو و عکس با دوستان طراحی نشده است بلکه شبکه ایی برای حرفه ایی ها و
صاحبان شرکتها و صنایع است در این سایت ها باید از به اشتراک گذاری عقاید سیاسی

جنجالی و ایده های چالشش زا خود داری شود و صرفاً به مسائل حرفه ایی و شغلی
پرداخته شود . این سایت توانایی برقراری ارتباط با همکاران
روسا
و سایر افراد دخیل در فعالیت های تجاری توانایی برقراری ارتباط با دوستان ،
خانواده و همکلاسی را به کاربر ارائه می کند . ضمن اینکه کاربر می تواند به صورت
امن و حرفه ایی ارتباطات لازم را بر قرار کند و رزومه خود برای در دسترس به کارهای
حرفه ایی و پیدا کردن شغل و نیز توانایی ارائه اطلاعات در رابطه با حوزه فعالیت و
شغل کاربر را فراهم کند .

برای
ایجاد حساب کاربری در شبکه لینک دین کاربر باید ایمیل خود را وارد کند پس از وارد
کردن نام و نام خانوادگی و پسورد و ورود به صفحه پروفایل نسبت به تکمیل پروفایل
خود اقدام کند ، یکی از ویژگی های اصلی این شبکه ایجاد رزومه زنده برای کاربر است
که باید بیانگر محتوایی باشد که کابر می خواهد برای ارتباط با همکاران ، روسا و درخواست
شغل ارائه دهد . این شبکه به صورت کاملاً رایگان نیست و برای دسترسی به بخشهایی از
آن نیازمند پرداخت پول هستند . در این سایت امکان بارگذاری عکس و استفاده از خدمات
شبکه برای ارتباط با کاربران مختلف و ارسال نامه به کاربران و پاسخگوی به پیام های
آنان پیش بینی شده است .

گوگل پلاست :

شبکه
گوگل پلاست از جمله خدماتی است که توسط شرکت گوگل به کاربران ارائه میشود . این
شبکه قدمت کمتری نسبت به برخی شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک و تویتر دارد و در
تغیراتی که اخیراً اعمال شده ، کاربر پس از ساخت حساب کاربری ، جی میل خود در این
شبکه اجتماعی عضو میشود . و می تواند عکسها و مطالب خود را منتشر کرده و به اشتراک
بگذارد و از جمله ویژگی های گوگل پلاست ایجاد حلقه هاست که به کاربر کمک میکند که
هر فردی را طبق ارتباطات اجتماعی دنیای واقعی آرایش و مرتب کند . همچنین کاربر می
تواند محتوای مرتبط با افراد مختلف را به اشتراک گذاشته و محتوای ارسال شده بوسیله
افرادی را که دوست دارد را دنبال کند . ویزگی دیگر گوگل پلاست مشان دادن پروفایل
یا نمایه است که در آن اطلاعات مربوط به کاربر برای افراد داخل حلقه ها و خارج از
آن قابل دسترس است . حذف کردن پروفایل باعث حذف حساب گوگل یا حساب کاربر نخواهد شد
. ویژگی آخر گوگل پلاست جریان یا
streum
که مکانی برای گفتگوی معنی دار با افرادی است که کاربر به آنها علاقه دارد در این
قسمت محتوای افرادی که با کاربر به اشتراک گذاشته اند بعلاوه افرادی که سعی در
اشتراک گذاری با کاربر را دارند ، اما هنوز در حلقه وارد نشده اند متمرکز میشود .