مجموع مقالات و تحقیق های دانشجویی پنج اندیش

از کجا آمده ام آمدنم بهر چه بود ؟
 
lمجموعه سئوالات درس مدیریت بازاریابی فرهنگی - استاد ارجمند سرکار خانم بهره دار
ساعت ۱٠:٢۱ ‎ب.ظ روز ۱ بهمن ۱۳٩٢ : توسط : گروه پنج اندیش

بسمه تعالی

((نمونه سئوالات مدیریت بازاریابی فرهنگی – استاد ارجمند سرکار خانم بهره دار))

 

1- تجزیه و تحلیل محیط بازار را توضیح دهید ؟

فرآیندی است که توسط آن ، مردان عالیه شرکت ها ، محیط را بررسی می کنند تا فرصت ها و تهدیداتی را که در مقابل موسسه قرار دارند تشخیص داده و همه آنها را معین و مشخص نمایند . در حقیقت طریق این فرآیند است که مشخص می شود فرصت ها و تحدید ها در کجا ریشه دارند و در چه زمانی بروز خواهند کرد ، از آنجا که عوامل محیطی بیشترین تأثیر را در سازمان ها دارند لازم است مدیران بطور سیستماتیک به تجزیه و تحلیل و تشخیص محیط بپردازند . (به عبارت دیگر پیگیری فرصت ها و یا تهدید ها بمنظور پیدا کردن منبع و منشأ آن )

2- سیر تکامل تقسیم بازار را نام برده و توضیح  دهید ؟

1) بازاریابی انبوه یا یکنواخت : در این حالت مدیر بازاریابی با فرض اینکه کالای آنها با سلیقه تمامی افراد سازگار است محصول خود را با یک شکل و اندازه و بسته بندی یکسان به همه خریدران عرضه می کند و تنوعی دیده نمی شود . لذا تولید به صورت انبوه است که در این نوع تولید هزینه ثابت و نهایتاً قیمت تمام شده کاهش پیدا می کند و تولیدکننده می تواند از وضعیت قیمت پائین در مقابل رقبا بهره ببرد و هزینه های تبلیغات نیز پائین می آد . اکثر شرکت های بزرگ امروزی در بدو ورود به بازار از این روش استفاده کرده اند . از جمله می توان به شرکت کوکاکولا اشاره داشت که در ابتدای کار خود فقط یک نوع نوشابه به بازار عرضه می کرد .

 2) بازاریابی تفکیکی یا تنوع کالا  : در این حالت مدیران بازاریابی با توجه به اینکه خریداران دارای ذوق و سلیقه و ترجیحات متفاوتی بوده و با در نظر گرفتن اینکه انسان ها موجودات تنوع طلبی هستند سعی میکنند برای جلب رضایت مشتریان و افزایش سطح فروش کالا ، کالاهای تولیدی خود را در ابعاد ، اندازه ، کیفیت و همچنین بسته بندی ، طمع و مزه مختلف تولید و به بازار عرضه کنند که در این حالت هدف از بازاریابی توجه ویژه به بخش ها و قسمت های مختلف بازار نبوده بلکه صرفاً هدف ایجاد تنوع برای مشتریان می باشد .

 3) بازاریابی متمرکز یا هدف دار : در این نوع بازاریابی بازاریاب تمامی بخش ها و قسمت های مختلف یک بازار نامتجانس را شناسایی نموده و از بین آنها یک یا چند قسمت را با توجه به مزیت های نسبی استراتژیک که امکان موفقیت در آنها زیاد است را برای فعالیت خود انتخاب می نماید و بخش های دیگر بازار را به سایر رقبا واگذار می کند . پس برای هر یک از بخش های انتخابی خود برنامه های خاصی را در مورد نوع محصول تولیدی کانال های توزیع  قیمت فروش و برنامه های تبلیغاتی به ورد اجرا می کذارد . مثلاً یک تولید کننده کفش با توجه به وضع مشتریان خود بازار را به سه بخش کم درآمد ، درآمد متوسط ، پردآمد تقسیم کرده و به ترتیب کفش های با کیفیت و قیمت پائین و متوسط و بالا تولید و به بازار عرضه می کند .

3- معیار ها و ضوابط تقسیم بازار را نام برده و توضیح دهید ؟

1) تقسیم جغرافیایی : در این تقسیم بندی ، بازار بر اساس متغییر های جغرافیایی مدیران بازاریابی و موسسات بازار را بر حسب واحد های جغرافیایی ماندد قاره ها ، کشور ها ، استان ها ، شهرها و امثال آن تقسیم بندی می کنند . سپس از بین آنها یک یا چند منطقه را برای انجام فعالیت های بازاریابی انتخاب می کنند . ممکن است پس از تقسیم بندی همه مناطق در دستور کار قرار گیرد اما آنچه مهم است اینکه پس از تحقیق و بررسی و آشنایی با نیاز ها و خواسته های هر منطقه توجه خاصی جهت ارضاء تک تک آنها بعمل می آید برای مثال یک تولید کننده پوشاک با توجه به نوع آب و هوا برای متقاضیان در شمالغرب کشور عمداً لباس گرم پشمی و برای مشتریان در جنوب شرق کشور لباس نازک تابستانی عرضه می نمایند .

 

2) تقسیم جمعیتی : تقسیم بازار بر پایه عوامل جمعیتی به معنی تقسیم آن به بخش های مختلف بر اساس متغییرهای جمعیتی همانند سن ، جنس ، تعداد افراد خانوار ، سبک زندگی آنان ، شغل و درآمد ، نژاد ، مذهب ، ملیت و میزان تحصیلات و امثال آن می باشد . بخاطر سهولت اندازه گیری متغییر ای جمعیتی و نیز نقش محسوس تعیین کننده آنها در میزان مصرف مشریان این روش تقسیم بندی بازار نسبت به سایر روش ها متداول تر است .  

3) تقسیم روانی : در تقسیم بازار به گروه های مختلف بر حسب عوامل روانی یا به عبارتی عوامل روان شناختی و روان نگاری سه عامل طبقه های اجتماعی ، سبک زندگی و ویژگی های شخصیتی افراد می باشد که گاهاً دیگر تقسیم بندی ها را بی اثر می سازد . برای مثال : در این تقسیم بندی این احتمال وجود دارد افرادی که به یک گروه جمعیتی تعلق دارند دارای ساختار روان شناختی جداگانه ای هستند و عکس آن نیز صادق است یعنی افرادی از گروه های مختلف جمعیتی دارای ساختار روانی یکسانی باشد . بطور مثال : یکسری از افراد جوان ، میانسال و مسن دارای سبک زندگی و خصوصیات شخصی یکسان و مشابهی باشند و یا هر سه گروه به یک گروه اجتماعی تعلق داشته باشند .

4) تقسیم رفتاری : در تقسیم بندی رفتاری بازار بر اساس عوامل روانی خریداران بر اساس اطلاعات ، عقاید ، طرز تلقی های مواد مصرفی یا واکنش نسبت به یک کالا به گروه های مختلف تقسیم میشود . بسیاری از مدیران بازار یابی بر این باورند که استفاده از متغییر های رفتاری برای تقسیم بازار بهتر از سایر عوامل و متغییر ها می باشد .

4- چهار مورد از کارکردهای وسایل ارتباط جمعی در نظام اجتماعی را بیان کنید ؟  (مهم)

1) وسایل ارتباط جمعی چگونه به کنترل جامعه می پردازند . برای مثال نظریه برجسته سازی مدعی این موضوع است که رسانه ها با انتخاب و تاکید بر مسائل گوناگون به مخاطبان خود می گویند چه چیزی خبر است : یعنی چه چیزی در جامعه مهم و قابل توجه است .

2) وسایل ارتباط جمعی در خدمت سلطه هرچه بیشتر قدرت بر جامعه اند. این قدرت ممکن است ناشی از ثروت و یا تلقین کننده از دیگر منابع قدرت نظیر کنترل مراکز تولید و اطلاعات و ... باشد .

3) وسایل ارتباط جمعی موجب نوعی از مصرف فرهنگی هستند که فردیت را از بین می برد و توانایی های ذهنی ، حسی ، و زیباشناسانه بشری را به شدت تهدید  می کند .

4) سرانجام هر چند رسانه های گروهی موجب تقویت بازار و تجارت شده اند ، امروزه این بازار و دنیای تجارت است که دنباله روی رسانه ها بخصوص سینما و تلوزیون است .

5) وسایل ارتباط جمعی در خدمت کنترل جوامع هستند .

5- بازاریابی را تعریف کرده و رابطه آنرا با مارکتینگ یا مدیریت بازاریابی را بنویسید ؟

بازاریابی در حقیقت یک فرآیند مدیریتی و اجتماعی است که به وسیله آن افراد و گروه ها از طریق تولید و مبادله کالا تأمین نیازهای خود اقدام  می نمایند . بازاریابی به معنی کار با بازارها برای فراهم نمودن مبادلات و انجام معامله به منظور تامین خواسته ها و نیازهای انسانی است که البته واژه مارکتینگ معنی بازاریابی یک معنی کامل در زبان مانیست مارکتینگ یعنی بازار یابی ، بازارسازی ، بازارگرمی و بازار داری است . و وقتی از بازاریابی صحبت می کنیم منظورمان همه اینهاست و بدین جهت کلمه مدیریت بازار ما را در ارائه یک تعریف نسبتاً رسمی برای واژه مارکتینگ یاری می نماید

 

 

6- مبادله را تعریف کرده و شرایط آنرا بنوسید ؟

تعریف : پایه و اساس بازاریابی است که در آن فرد کالای مورد نیاز خود را با پرداخت پول یا ارائه کالا و یا خدمات به دیگران بدست می آورد . بازاریابی نیز برای بدست آوردن محصولات جهت ارضاء  خواسته و نیاز ها برای این روش تاکید دارد . هنگامی که مردم برای ارضاء نیازهای خود تصمیم به خرید و فروش کالای خود می کنند عمل مبادله صورت می گیرد . مبادله قسمت اولیه فکر و تصمیم گرفتن است و معاومله همراه با قرارداد و عملیاتی کردن تصمیم است . شرایط مبادله : 1) وجود حداقل دو طرف برای انجام مبادله  2) هر یک از طرفین کالایی برای عرضه داشته باشند که مورد نیاز طرف دیگر باشد  3) هریک باید علاقه مند مبادله با طرف دیگر باشد  4) هریک باید در قبول یا رد پیشنهاد طرف دیگر مختار باشد 5) هریک از طرفین باید دارای توانایی های لازم بر برقراری ارتباط و تحویل بموقع کالا باشد . 6) دو طرف باید چیز با ارزشی برای مبادله با دیگران در اختیار داشته باشد

7- بازاریابی محافظتی یا ابقایی را توضیح دهید ؟ (مهم)

مطلوب ترین حالتی از تقاضا است که موسسات با آن روبه رو هستند . حالت تقاضا کامل است که در آن سطح عرضه و تقاضا در زمان معین با هم برابر هستند که این مورد به ندرت برای موسسات پیش می آید در چنین شرایطی مدیران نباید خوشحال باشند و فکر کنند که وضعیت بهمین شکل برای همیشه باقی خواهد ماند. عواملی مثل تغییر نیاز ها ، خواسته ها ، سلیقه ها ، وضع درآمد مصرف کنندگان فعالیت رقبا و تلاش های آنها در در جهت افزایش سهم از بازار تعادل عرضه و تقاضا را تهدید می کند . در این حالت مدیران بازاریابی از طریق شیوه هایی مثل : قیمت گذاری اصولی ، ایجاد انگیزه در پرسنل فروش و واسطه ها و کنترل های لازم بر روی هزینه های شرکت ، تقاضا را به مطلوبترین حالت خود حفظ کنند. که به این نوع بازار یابی ، بازاریابی ابقایی یا محافظتی گویند . در این نوع بازاریابی تقاضا کامل است .

8- اهداف بازاریابی را نام برده و یکی را به دلخواه توضیح دهید  ؟

1) به حداکثر رسیدن سطح مصرف کنندگان : بسیاری از مدیران بنگاه های اقتصادی معتقد هستند وظیفه بازار یابی برانگیختن مصرف و به حداکثر رساندن میزان آن است . به باور آنها مصرف زیاد مردم باعث تولید بیشتر و تولید بیشتر منجر به اشتغال بیشتر و باعث افزایش ثروت و درآمد و آنهم به نوبه خود افزایش رفاه عمومی را به دنبال دارد . البته بعضی افراد معتقد هستند که مصرف زیاد باعث بردگی و وابستگی مصرف کننده به دنیا شده است و در نتیجه دلزدگی و افسردگی را به دنبال خواهد داشت .

2) به حدکثر رساندن رضایت مصرف کنندگان : این نگرش ، مصرف بیشتر را کافی نمی داند و به دنبال آن است که سیستم بازاریابی باید رضایت مصرف کنندگان را در پی داشته باشند . برای مثال مصرف بیشتر هر نوع مواد غذایی یا پوشاک زمانی اهمیت دارد که باعث رضایت مصرف کننده شود . مشکل اصلی این است که معقوله سنجش میزان رضایت مشتری است و بسیار دشوار است چراکه تا به حال روشی که بتواند به دقت سطح رضایت مصرف کنندگان را بسنجد پیدا نشده است .

3) به حداکثر رساندن حق انتخاب مصرف کنندگان : بعضی از متخصصان امور بازاریابی معتقدند که هدف اصلی بازار یابی باید تنوع بخشی به کالاها و در نتیجه به حداکثر رساندن حق انتخاب مصرف کنندگان باشد . که در این صورت رضایت کامل مشتری جلب خواهد شد زیرا اولین توانایی را خواهد داشت تا کالا و  محصولاتی را بخرد که دقیقاً مطابق نیازها و خواسته هایش باشد . در این خصوص انتقاد بر این است که : متنوع کردن محصولات مستلزم هزینه کردن برای تولید و انبارداری و افزایش قیمت کالا ست . همچنین وجود کالاهای متنوع در بازار موجب صرف وقت بیشتر خریدار برای انتخاب بهترین کالا و در نهایت موجب تلف شدن وقت و خستگی و اشتباه در انتخاب می شود . لزوماً تنوع کالا امکان انتخاب واقعی را افزایش نمی دهد .

4) به حدکثر رساندن کیفیت زندگی: عده ای از مدیران بازاریابی هدف نظام بازاریابی را بالا بردن کیفیت کمی و کیفی کالا و کیفیت فیزیکی و فرهنگی محیط زیست می دانند . طرفداران این نظریه تأثیر بازاریابی را بر کیفیت محیط زیست مد نظر قرار می دهند و به مسئولیت های اجتماعی یک واحد تولیدی معتقد هستند . کیفیت زندگی از هدف های مطلوب بازاریابی و سنجش های مختلفی از این مسئله دارند و تعریف واحدی               نمی توانند ارائه بدهند.

9- بازاریابی تفکیکی یا تنوع کالا را توضیح دهید ؟

در این حالت مدیران بازاریابی با توجه به اینکه خریداران دارای ذوق و سلیقه و ترجیحات متفاوت بوده با در نظر گرفتن اینکه انسان ها موجودات تنوع طلبی هستند سعی می کنند برای جلب رضایت مشتریان و افزایش سطح فروش کالا ، کالاهای تولیدی خود را در ابعاد و اندازه ، کیفیت و همچنین بسته بندی ، طمع و مزه های مختلف و به بازار عرضه کنند کهدر این حالت هدف از بازار یابی توجه ویژه به بخش ها و قسمت های مختلف بازار نبوده بلکه صرفاً هدف ایجاد تنوع برای مشتریان میباشند .

10-  مدیریت بازاریابی ( مارکتینگ ) را تعریف کنید ؟

بازاریابی به معنی کار با بازارها برای فراهم نمودن مبادلات و انجام معامله به منظور تامین خواسته ها و نیازهای انسانی است که البته واژه مارکتینگ معنی بازاریابی یک معنی کامل در زبان مانیست مارکتینگ یعنی بازار یابی ، بازارسازی ، بازارگرمی و بازار داری است . و وقتی از بازاریابی صحبت می کنیم منظورمان همه اینهاست و بدین جهت کلمه مدیریت بازار ما را در ارائه یک تعریف نسبتاً رسمی برای واژه مارکتینگ یاری می نماید

11- تقسیم جمعیتی یکی از معیارهای تقسیم بازار است آن را بطور کامل شرح دهید ؟

تقسیم جمعیتی : تقسیم بازار بر پایه عوامل جمعیتی به معنی تقسیم آن به بخش های مختلف بر اساس متغییرهای جمعیتی همانند سن ، جنس ، تعداد افراد خانوار ، سبک زندگی آنان ، شغل و درآمد ، نژاد ، مذهب ، ملیت و میزان تحصیلات و امثال آن می باشد . بخاطر سهولت اندازه گیری متغییر ای جمعیتی و نیز نقش محسوس تعیین کننده آنها در میزان مصرف مشریان این روش تقسیم بندی بازار نسبت به سایر روش ها متداول تر است . 

12- بازاریابی متمرکز یا هدف دار را توضیح دهید ؟

 بازاریابی متمرکز یا هدف دار : در این نوع بازاریابی بازاریاب تمامی بخش ها و قسمت های مختلف یک بازار نامتجانس را شناسایی نموده و از بین آنها یک یا چند قسمت را با توجه به مزیت های نسبی استراتژیک که امکان موفقیت در آنها زیاد است را برای فعالیت خود انتخاب می نماید و بخش های دیگر بازار را به سایر رقبا واگذار می کند . پس برای هر یک از بخش های انتخابی خود برنامه های خاصی را در مورد نوع محصول تولیدی کانال های توزیع  قیمت فروش و برنامه های تبلیغاتی به ورد اجرا می کذارد . مثلاً یک تولید کننده کفش با توجه به وضع مشتریان خود بازار را به سه بخش کم درآمد ، درآمد متوسط ، پردآمد تقسیم کرده و به ترتیب کفش های با کیفیت و قیمت پائین و متوسط و بالا تولید و به بازار عرضه می کند .

13- بازار را تعریف کنید ؟

از نظر علمی به معنای عده ای از متقاضیان و عرضه کنندگان است که دارای نیازهای مشترک بوده و از وسیله مبادله یا پول مشترک در داد و ستدهای خود استفاده می کنند . البته این مصرف کنندگان باید مایل به رفع نیازهای خود باشند و برای تشکیل هر بازاری وجود عرضه کننده و تقاضا کننده نیاز و قدرت خرید وجو داشته باشد .

14- معامله را تعریف کرده و شرایط آنرا را بیان کنید ؟

واحد اندازه گیری بازاریابی به شمار می رود ، یک معامله شامل داد و ستد و فایده بین طرفین است . برای تحقق معامله سه شرط ضروی است :

1) وجود حداقل دوکالا یا خدمات با ارزش  2) شرایط مورد توافق برای مبادله   3) زمان و مکان مورد توافق برای مبادله

15- مدیریت فرآیند تقاضا را بیان کنید ؟

وظایف یک مدیر بازاریابی تنها ایجاد تقاضا و افزایش آن نیست بلکه گاهاً تغییر تقاضا و حتی کاهش تقاضا نیز می باشد . بدین جهت مدیر بازاریابی را مدیر فرایند تقاضا می نامند چرا که تقاضا برای کالاها به دلیل فرصت ها و تهدیدات محیط همیشه از ثبات لازم برخوردارنیست و یک مدیر بازاریاب موفق باید بدنبال استفاده از فرصت ها و از بین بردن تهدیدات محیطی بوده و پیش بینی و برنامه ریزی و نشان دادن واکنشهای بموقع سازمان خود را به مقصود برساند . که در این میان نقش محققان بازاریابی ، مدیران محصولات ، مدیران تبلیغات ، مدیران فروش ، فروشندگان و سایر متقاضیان غیر قابل انکار می باشد .

16 تعریف بازاریابی تبدیلی را بیان کنید ؟

زمانی بکار گرفته میشود که برای کالاها و خدمات عرضه شده تقاضای منفی وجود داشته باشد یعنی مردم تمایل به خرید و استفاده آن نداشته باشند و نگرش منفی نسبت به آنها دارند . حتی در بعضی از مواقع حاضرند با پرداخت هزینه ای از خرید و مصرف آن صرف نظر کنند در چنین شرایطی بازاریابی اینست که از طریق عواملی مانند تبلیغات ، دادن آگهی ها و ترغیب تقاضا ، تقاضای مصرف کنندگان را به تقاضای مثبت تبدیل کنند و به سطح مساوی عرضه برسانند . که این وظیفه معکوس کردن تقاضا یا تبدیل تقاضا گویند . مثال : بعضی از افراد در خصوص ترس از سوار شدن در هواپیما با بکارگیری ابزار های مدیریتی بازاریابی تبدیل به تقاضای استفاده از هواپیما می شوند .

17- تقاضا را تعریف کنید ؟

خواسته های انسان نامحدود بوده ولی برای رفع آنها جوامع منابع محدود در اختیار دارند بدین جهت مصرف کنندگان برای رفع نیازهای خود کالاها و خدماتی را انتخاب می کنند که با توجه به قیمت آنها حداکثر رضایتمندی و مطلوبیت را بدست آورند ولی این خواسته ها زمانی تبدیل به تقاضا میشود که با قدرت خرید پشتیبانی می شود .

18- کالا را تعریف کنید ؟

هرشی یا چیزی که توسط شخصی معین و یا موسسه ای تولید شده  و قادر باشد نیاز های فردی و یا جمعی مصرف کنندگان را برآورده سازد کالا نامیده می شود . 

19- تعریف خواسته ؟

خواسته ها بیانگر کیفیت ارضاء نیاز ها ، خواسته ها ، نهایت آرزومندی یک فرد و مطلوبیت های دلخواه انسان بوده و در واقع بخش عمده ای از کوشش و تلاش برای رسیدن به خواسته های نامحدود او صورت می گیرد . طلبی یا انتظار دستیابی به امکانات رفاهی ، بالابردن سطح زندگی ناشی از خواسته های انسان است . همچنین شخصیت افراد نوع رفع نیاز ها را شکل می دهد بطور مثال : یک فرد گرسنه در ایران برای رفع گرسنگی عمدتاً خواهان چلوکباب و گوجه و یک ژاپنی طالب ماهی با برنج است . و یک آمریکایی همبرگر با سیب زمینی سرخ شده را ترجیح می دهد . خواسته ها راه های رفع نیاز بوده در حالی که نیاز ها تقریباً ثابت بوده و خواسته ها با توجه به فرهنگ های جوامع و آداب و رسوم و نیز وضع درآمد افراد نامحدود و دائماً در حال تغییر بوده و گرایش بسوی کالای جدید دارند .

20- وظیفه اصلی بازاریابی و مدیریت بازار چیست ؟

شناخت نیازها و خواسته های انسانی و رفع آنها از طریق فرآیند مبادله میباشد . امروزه دامنه بازاریابی به حدی گسترش یافته است که تبلیغات و فروش بعنوان بخش ناچیزی از آن به حساب می آید . قلمرو آن تمام عملیات بنگاه های اقتصادی اعم از تولیدی ، توزیعی یا خدماتی را شامل میشود . امروزه مدیران بازاریابی در موسسات و بنگاه های اقتصادی با حجم عظیمی از سئولات و تجزیه و تحلیل آن مواجع میباشد که پاسخ صحیح آنها می تواند تضمین کننده موفقیت باشد .

21- بازاریابی را تعریف کنید ؟

بازاریابی در حقیقت یک فرآیند مدیریتی و اجتماعی است که به وسیله آن افراد و گروه ها از طریق تولید و مبادله کالا تأمین نیازهای خود اقدام  می نماید  . نیاز ها ذاتی و اکتسابی / نیازها محدود ولی خواسته ها نامحدود است / نیاز یعنی کمبود یک چیز در فرد احساس شود .

22- بازاریابی تضمینی را تعریف کنید ؟

در بعضی از مواقع تقاضا برای محصول خیلی بیشتر از عرضه است در این حالت که تقاضا بیش از حد معروف است . که در شرایط جنگی یا بحران های سیاسی و اقتصادی بطور ناگهان و غیر منتظره اتفاق می افتد و منابع و موسسات تولیدی را تحت فشار قرار می دهد بطوری که قادر به پاسخگویی حجم زیاد تقاضا نیستند . در چنین شرایطی مدیران بازاریابی با تلاش و تضمین سعی دارند تقاضا را کاهش دهند و مشتریان را بطور موقتی تا زمانی که بتوانند تولید خود را افزایش دهند دلسرد کنند . این کار را از طریق افزایش قیمت ، تغییر در کیفیت ، کاهش خدمات حمل و نقل ، طولانی کردن زمان تحویل و قطع موقت تبلیغات امکان پذیر است . ( تقاضا بیش از حد است ) به عبارت دیگر حالتی که بازاریاب با مازاد تقاضا روبه روست و قادر به جوابگویی این تقاضا نمی باشد و بازاریاب باید با تلاش تضعیفی سعی کند تقاضا را کاهش دهد .مشتریان را دلسرد کنند و این امر از طریق افزایش قیمت یا تغییر در کیفیت کالا و خدمات امکان پذیر است .

23-  محیط بازاریابی را تعریف کنید ؟

به مجموعه شرایطی گفته میشود که تصمیمات بازار باید با توجه به آن اتخاذ شود و عملیات بازاریابی به لحاظ نمودن آنها اجرا شود . این محیط کلیه کالاها و خدمات را در بر می گیرد . عدم توجه به آنها می تواند باعث شکست تلاش های بازاریابی موسسات شود چرا که بازار ، کالا و خدمات در حقیقت یک سیستم اجتماعی باز بوده و با انواع محیط های اقتصادی ، سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی ، تکنولوژیکی و جغرافیایی ارتباط دارد . هر نوع تصمیم گیری و قانونگذاری دولت در زمینه های مختلف (1- صادرات 2- واردات سیستم های پولی و مالی ، مالیات و سیستم عرضی 3–تغییرات آب و هوایی 4– شرایط اقلیمی ) هر کدام به نوعی بر سیستم بازار و اجزای آن اثر می گذارد .

24- بازاریابی انگیزشی (تحریکی) را توضیح دهید ؟

زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که تقاضایی برای کالا و خدماتی وجود نداشته باشد و مردم نسبت به کالا بی اعتنا باشند . فقدان تقاضا یا               تقاضا ی صفر ، عمدتاً در مورد کالاهای بظاهر بی ارزش مثل : کاغذهای باطله یا کالاهای با ارزش اما غیر استفاده مثل : کولر گازی در مناطق سردسیر . ( نبود تقاضا )

25- بازاریابی توسعه ایی(پرورشی) را توضیح دهید ؟

پاسخگویی به تقاضای پنهان گفته میشود . تقاضای پنهان حالتی از تقاضا است که کالا و خدماتی مورد نیاز عده ایی از مردم است و این نیاز مردم بصورت آرزو و آرمان درآمده است و فعلاً وارد بازار نشده است و کسی یا موسسه ایی بفکر تولید آنها نبوده است . مثال : تقاضا برای سیگار فاقد نیکوتین . وظیفه مدیر بازاریاب این است تا افکار و اذهان مصرف کنندگان را که بصورت آرمان وجود  دارد را آشکار کند و در نهایت ایده فکر بصورت کالا درآمده و به جامعه ارزه شود . این نوع بازاریابی گاهی تحت عنوان بازاریابی آشکار کردن و گاهی اوقات بازاریابی پرورشی نیز گویند . ( تقاضا پنهان است )

26- بازاریابی مجدد (احیایی) را تضیح دهید ؟

در بعضی از مواقع ممکن است تقاضا برای محصولیکاهش یابد و یا پیش بینی شود تقاضا برای دوره های بعد کاهش پیدا کند و تعدادی از مشتریان خود را از دست بدهد . برای اینکه روند تقاضا پیدا کند وظیفه مردان بازاریابی در شرایطی یافتن بازار جدید جذب مشتریان رقبا و ایجاد نوآوری و ابتکار در تولید و حتی شیوه تبلیغات ، تقاضا را احیاء نماید به این نوع بازاریابی ، مجدد یا احیایی گفته میشود . ( تقاضا نزولی )

27- بازاریابی همزمان را توضیح دهید ؟

در بعضی از مواقع عرضه و تقاضا با هم برابر نیستند . در بعضی از فصول عرضه بیشتر از تقاضا و در بعضی از فصل های دیگر تقاضا بیشتر از عرضه میباشد . مانند هتل های موجود در مناطق گرمسیر که در فصل تابستان کمتر از ظرفیت و در فصل زمستان بیشتر از ظرفیت رزرو میشود . استراتژی مدیر بازاریابی در این شرایط تنظیم تقاضا و هماهنگ و هم زمان کردن آن با عرضه است . یعنی تبدیل تقاضا نامنظم به تقاضای منظم از لحاظ زمانی مدیران بازاریابی سعی می کنند با ایجاد انگیزه تبلیغات ، تسهیلات الگوی تقاضا را تغییر داده و آن را تعدیل نماید . که این نوع بازاریابی را بازاریابی همزمانی گویند . (تقاضای فصلی)

 

 

 

 با تشکر از همکلاسی عزیز آقای شاقلانی 

 

و تشکر ویژه از استاد ارجمند سرکار خانم بهره دار